The Asia and Pacific Summit  ble arrangert i Nepal fra 1- 3. desember i hotel Hyatt Regency  Kathmandu. Et imponerende telt rommet de over 1500 delegatene fra 45 nasjoner. Blant delegatene var det bl.a. 7 nåværende statsoverhoder, 10 forhenværende statsoverhoder, en rekke parlamentarikere, religiøse ledere og VVIPs. Fra Pakistan deltok bl.a. tidligere statsminister  Yousuf Raza Gillani, sammen med innenriksminister Malik Subah Sadiq Parvaiz og to parlamentsmedlemmer.

318f52df eb24 409f be2f 44325a9c2c87 hyatt regency hotel

Velkommen til Hyatt Regency Hotel Katmandu

Konferansen med temaet «Addressing Critical Challenges of our Time: Interdependance, Mutual Prosperity and Universally shared Values», ble åpnet av Nepals statsminister Khadga Prashad Sharma Oli, som snakket varmt om behovet for internasjonalt samarbeid i dagens verden.

sharma oli åpning

Nepals statsminister Sharma Oli, åpner konferansen

Universelt Fredsforbunds grunnlegger Hak Ja Han Moon hadde som hovedbudskap i sin åpningstale at en fredelig verden kun kan bli en realitet når vi erkjenner at Gud er vår felles himmelske foreldre og at vi alle er Guds barn og at vi må leve deretter.

media     Mediabilde av Dr.  Hak Ja Han Moon, grunlegger av Sunhak Peace Prize og Universelt fredsforbund (UF)

På en av sesjonene om religiøse lederes bidrag til fred ble en felles resolusjon signert og Interreligious Association for Peace and Development (IAPD) ble opprettet som et interreligiøst nettverk for fred.

iapd

Stiftelse av Interreligious Association for Peace and Development IAPD

Søndagens sesjon var en festival for fred og familie. Familien utgjør grasrota i en enhver nasjon. Ekteskapet er selve bærebjelken i familien. En bekreftelse av ens ekteskapsløfter var kjernen i søndagsprogrammet, der omtrent 2000 mennesker deltok i en høytidelig seremoni etterfulgt av underholdning, buffet-middag og sosialt samvær.

fred og familie festival

Fred og familiefestival

I tillegg til det formelle programmet var det viktige samtaler mellom representanter fra ulike nasjoner. Nepals statsminister Sharma Oli og Pakistans tidligere statsminister Yousuf Raza Gillani drøftet muligheten for å holde den 19. South Asian Association for Regional Cooperation (SAARC) Summit i Pakistan neste år. Statsminister Sharma Oli ønsker å legge til rette for dette.

vijay jolli

Politiker Vijaj Oli fra India, BJP partiet.

Forholdet India og Pakistan har sine kjente utfordringer. Derfor var det også verdifullt at India var representert ved politikeren Vijaj Jolli fra det regjerende BJP partiet. Vijaj Jolli er medlem av partiets nasjonale eksekutivkomité. Uten å vite hvilke samtaler som fant sted mellom Jolli og Gillani, så deltok de begge på konferansen, begge hadde meget gode innlegg og de har fått en felles erfaring som er sårt tiltrengt i møte med de reelle utfordringene mellom disse to statene.

pakistansk delegasjon

Pakistansk delegasjon, tidl. statsminister Yousuf Raza Gillani, nr 4 f.v,

Konferansen var et samarbeid mellom Universal Peace Federation, ICAPP (International Conference for Asian Political Parties) under ledelse av Dr. Jose de Venecia (tidligere president i parlamentet i Filippinene), og ikke minst med støtte fra nepalesiske myndigheter, representert ved tidligere statsminister Madhav Kumar Nepal.

walsh de venecia madhav

UPF; Dr.T.Walsh.                    ICAPP; Hon.Jose de Venevia jr.                      Nepal; H.E. Madhav Nepal

Vår svenske delegat rapporterte om et godt organisert arrangement, betryggende security og ikke minst en overveldene velkomst fra mange unge mennesker som hilste «namaste» på nepalesisk vis overalt hvor de ferdes.

svensk delegat velkomst

Artikkel fra avisen Nepali Sansar:

Tekst: Steinar Murud