PEACE ROAD 2018 - Sykling for fred

25. juni er det 68 år siden koreakrigen brøt ut, en krig som lett kunne ført til nordkoreanske tilstander på hele den koreanske halvøy. Men en FN styrke på 16 nasjoner stilte opp og trygget fred og frihet for dagens Sør Korea.
PEACE ROAD 2018 markerer støtte til den positive dialogen som er kommet igang...

Årene etter krigens slutt har vært preget av stadig spenning mellom Nord- og Sør Korea, der mulighetene for nye krigsutbrudd hele tiden har vært til stede. Imidlertid, i disse dager blåser det en varm vind over Korea, der dialogen er kommet på et nytt og håpefullt spor.

Her i Norge, langt borte fra Korea ble støtte til denne dialogen markert i fredsparken ved Morokulien der koreanske håndverkere har bygget en pagode og montert en fredsklokke. Arrangementet kan sees på som en kulturell utveksling og en respons på et koreansk fredsinitiativ.

PEACE ROAD er et internasjonalt initiativ med aktiviteter på alle kontinenter. I Russland var det nylig en 1150 km marathonstafett for fred. På Balkan vil unge mennesker sykle 1300 km gjennom alle land i regionen for å fremme gode relasjoner. I Korea var det et program med 3000 der det bl.a. ble syklet nær grensen mellom Nord- og Sør Korea.2.the cyclist with the mayor in Nes

Utenfor Nes rådhus med ordfører i Nes Grete Sjøli

I Norge, søndag 24. juni, deltok 18 syklister fra Fjellfoten sykkelklubb i årets PEACE ROAD. Arrangementet startet ved rådhuset i Nes kommune der syklistene mottok oppmuntrende ord og ønsker om god tur fra ordfører i Nes, Grete Sjøli. Med PEACE ROAD logo på ryggen la de avgårde akkompagnert av rop om god tur fra stab og fremmøtte.

1.mayor in Nes thumb 3.departure

Tale fra ordfører                                                     Avreise fra Nes

4. arrival at the border between norway and sweden 5.arrival at the peace park

Ankomst fredsparken                                           Ved Morokulien

Gruppen syklet over 80 km gjennom fire kommuner før de nådde sitt mål i fredsparken ved Morokulien på grensen mellom Norge og Sverige. Denne parken har en naturlig tilknytning til Korea gjennom den koreanskbygde pagoden med fredsklokken som er donert av byen Hwacheon i Sør Korea på grensen til Nord Korea.

6.peace program at a korean built pagoda 5a

Fredsprogram

7 8

Barnekor                                         Leder for sykkelgruppen; Bjørn Larshus

Med pagoden som midtpunkt ble det holdt et fredsprogram. Syklistene ankom og fant sine plasser til varm applaus fra stab og gjester. Et interkulturelt barnekor sang; “vi tar hverandres hender”. Leder for UF, Steinar Murud, forklarte om bakgrunn og formål med PEACE ROAD. Leder for sykkelgruppen Bjørn Larshus, kommenterte om å sykle for fred. Ordfører i Eidskog, Kamilla Thue, ønsket syklister og PEACE ROAD velkommen. Tilslutt ga doktorgrad stipendiat, Seongbong Hong, fra Korea en takketale med et avsluttende “kamsahamnida” – koreansk for takk.

9 10.greeting from Korea

Ordfører i Eidskog Kamilla Thue                          Hilsen fra Korea ved Seongbong Hong

12.final refreshments 13.explanation

Kaffe og vafler                                   Forklaring på fredsklokken

Som punktum for fredsmarkeringen ringte fredsklokken tre ganger for en fredelig gjenforening i Korea og for fred i verden.

Over 70 mennesker deltok i markeringen, men langt flere kunne lese om begivenheten som ble dekket av avisene Raumnes og Glåmdalen.

Flere lokale krefter hadde sponset med mat og andre rekvisita for dagen. Takk til Cirkel K i Nes for vafler og Nes Bluesklubb for utlån av stoler. Selv værgudene virket å være på vår side ettersom forholdene ble perfekte i kontrast til dagene og uker før.

Begivenheten ble avsluttet med kaffe, vafler og forfriskninger.

14a

Tekst: Steinar Murud