The Asia and Pacific Summit  ble arrangert i Nepal fra 1- 3. desember i hotel Hyatt Regency  Kathmandu. Et imponerende telt rommet de over 1500 delegatene fra 45 nasjoner. Blant delegatene var det bl.a. 7 nåværende statsoverhoder, 10 forhenværende statsoverhoder, en rekke parlamentarikere, religiøse ledere og VVIPs. Fra Pakistan deltok bl.a. tidligere statsminister  Yousuf Raza Gillani, sammen med innenriksminister Malik Subah Sadiq Parvaiz og to parlamentsmedlemmer.

PEACE ROAD 2018 - Sykling for fred

25. juni er det 68 år siden koreakrigen brøt ut, en krig som lett kunne ført til nordkoreanske tilstander på hele den koreanske halvøy. Men en FN styrke på 16 nasjoner stilte opp og trygget fred og frihet for dagens Sør Korea.
PEACE ROAD 2018 markerer støtte til den positive dialogen som er kommet igang...

Jødisk museum var møtested for årets markering av World Interfaith Harmony Week, torsdag 15. februar. I en globalisert verden med sterk migrasjon, stort antall flyktninger og mange konflikter mellom kulturer, nasjoner og folkegrupper fremsto kveldens tittel «verdensfred gjennom interreligiøs harmoni – samarbeid om felles verdier» som meget relevant.

Torsdag 11. mai ble FNs internasjonale familiedag markert på VID Diakonhjemmet høyskole under temaet «Familie og samfunn – om familiens kår i 2017». Familien er en grunnenhet i samfunnet, men står overfor mange og nye utfordringer. Kveldens markering presenterte noen av mulighetene, utfordringer og mulige konsekvenser vi står overfor i møte med både teknologi og ideologi.

29. november ble det kunngjort hvem som blir tildelt neste års Sunhak fredspris. Som i 2015 kåret Sunhak-komiteen to vinnere: den italienske legen Gino Strada og den afghanske pedagogen Sakena Yacoobi. Vinnerne ble kunngjort på en konferanse i Washingtron DC av komiteens formann Il-shik Hong, tidligere rektor ved Korea University i Seoul, Sør-Korea.

Øst og vest. Religion og politikk. Markeringen av FNs fredsdag 22. september i Wat Thai Buddhisttempel viste to til nødvendige veier til fred. Om religiøse mennesker generelt, og -ledere spesielt, kan vise åndelige verdier i praksis så kan de gi god drahjelp til å realisere FNs bærekraftsmål.

Den interreligiøse FN-uken «World Interfaith Harmony Week» ble markert i Grønland menighetshus torsdag 4. februar.

Årets tema var «veier til forsoning». En tid med store spenninger mellom religioner og kulturer gjorde temaet spesielt aktuelt.

Dette året feirer FN sitt 70 års jubiléum, i tillegg har nye mål for de neste femten årene blitt fastsatt, de såkalte bærekraftsmålene. Dette fortjener en markering!

I partnerskap med moskéen Central Jamaat E Ahle Sunnat på Grønland, ble dagen feiret tirsdag 27. oktober med et program med tittelen «et religiøst bidrag til FN».

Tragedien i Paris for en måned siden mobiliserte millioner av mennesker til demonstrasjoner og markeringer mot ekstremisme og terror, og for ytringsfrihet. Islamistisk ekstremisme og vårt forhold til ytringsfrihet er blitt debattert daglig i media de siste ukene.Med dette bakteppet ble markeringen «Nødvendige rettigheter for menneskelig utvikling» organisert i Oslo torsdag 5. februar.

N. Korean leader extends condolences over one year anniversary of Unification Church founder death

2013/08/20 02:35 SEOUL, Aug. 20 (Yonhap) -- North Korean leader Kim Jong-un has extended a condolence letter to mark the one year anniversary of the death of the Unification Church founder Rev. Sun Myung Moon, the North's state media said Tuesday.

According to the Korean Central News Agency (KCNA) report monitored in Seoul, Kim "sent words cherishing the memory of Moon Sun Myung."

"Kim Jong-un prayed for the repose of Moon, who worked hard for national concord, prosperity and reunification and world peace," the KCNA said in an English-dispatch, adding that the bereaved family members would carry forward the intentions of Moon.

The Rev. Moon, a self-claimed "messiah," died at the age of 92 on September 3, 2012. He was born in 1920 in what is now North Korea before moving to the South to found the Unification Church in 1954, one year after the Korean War ended.

Following Moon's death, Kim immediately sent a condolence message to Moon's family in the South over the KCNA.

Also, the North awarded Moon what it calls the National Reunification Prize in recognition of his contribution to inter-Korean reconciliation and unity.

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Det er bred enighet i Norge om å gi humanitær hjelp til mennesker i nød uavhengig av politiske forhold. Man kan diskutere årsaken til nøden i Nord-Korea, men at størsteparten av befolkningen trenger hjelp er udiskutabel.