Torsdag 11. mai ble FNs internasjonale familiedag markert på VID Diakonhjemmet høyskole under temaet «Familie og samfunn – om familiens kår i 2017». Familien er en grunnenhet i samfunnet, men står overfor mange og nye utfordringer. Kveldens markering presenterte noen av mulighetene, utfordringer og mulige konsekvenser vi står overfor i møte med både teknologi og ideologi.

29. november ble det kunngjort hvem som blir tildelt neste års Sunhak fredspris. Som i 2015 kåret Sunhak-komiteen to vinnere: den italienske legen Gino Strada og den afghanske pedagogen Sakena Yacoobi. Vinnerne ble kunngjort på en konferanse i Washingtron DC av komiteens formann Il-shik Hong, tidligere rektor ved Korea University i Seoul, Sør-Korea.

Øst og vest. Religion og politikk. Markeringen av FNs fredsdag 22. september i Wat Thai Buddhisttempel viste to til nødvendige veier til fred. Om religiøse mennesker generelt, og -ledere spesielt, kan vise åndelige verdier i praksis så kan de gi god drahjelp til å realisere FNs bærekraftsmål.

Den interreligiøse FN-uken «World Interfaith Harmony Week» ble markert i Grønland menighetshus torsdag 4. februar.

Årets tema var «veier til forsoning». En tid med store spenninger mellom religioner og kulturer gjorde temaet spesielt aktuelt.

Dette året feirer FN sitt 70 års jubiléum, i tillegg har nye mål for de neste femten årene blitt fastsatt, de såkalte bærekraftsmålene. Dette fortjener en markering!

I partnerskap med moskéen Central Jamaat E Ahle Sunnat på Grønland, ble dagen feiret tirsdag 27. oktober med et program med tittelen «et religiøst bidrag til FN».

Tragedien i Paris for en måned siden mobiliserte millioner av mennesker til demonstrasjoner og markeringer mot ekstremisme og terror, og for ytringsfrihet. Islamistisk ekstremisme og vårt forhold til ytringsfrihet er blitt debattert daglig i media de siste ukene.Med dette bakteppet ble markeringen «Nødvendige rettigheter for menneskelig utvikling» organisert i Oslo torsdag 5. februar.

N. Korean leader extends condolences over one year anniversary of Unification Church founder death

2013/08/20 02:35 SEOUL, Aug. 20 (Yonhap) -- North Korean leader Kim Jong-un has extended a condolence letter to mark the one year anniversary of the death of the Unification Church founder Rev. Sun Myung Moon, the North's state media said Tuesday.

According to the Korean Central News Agency (KCNA) report monitored in Seoul, Kim "sent words cherishing the memory of Moon Sun Myung."

"Kim Jong-un prayed for the repose of Moon, who worked hard for national concord, prosperity and reunification and world peace," the KCNA said in an English-dispatch, adding that the bereaved family members would carry forward the intentions of Moon.

The Rev. Moon, a self-claimed "messiah," died at the age of 92 on September 3, 2012. He was born in 1920 in what is now North Korea before moving to the South to found the Unification Church in 1954, one year after the Korean War ended.

Following Moon's death, Kim immediately sent a condolence message to Moon's family in the South over the KCNA.

Also, the North awarded Moon what it calls the National Reunification Prize in recognition of his contribution to inter-Korean reconciliation and unity.

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Det er bred enighet i Norge om å gi humanitær hjelp til mennesker i nød uavhengig av politiske forhold. Man kan diskutere årsaken til nøden i Nord-Korea, men at størsteparten av befolkningen trenger hjelp er udiskutabel.

De 77 ofrene fra 22. juli døde alle i tro og tjeneste for et bedre samfunn og en bedre verden. Deres død rommer rommer enorm sorg, uerstattelige tap og en ubegripelig tragedie. Men deres drøm vil leve videre i våre sinn og hjerter. Vi vil bringe deres drøm til virkelighet.

Nordal Grieg skriver om disse "..sterke, de rene av hjertet som ville og våget mest". Han skrev i en annen tid og i en annen situasjon, men hans idé om hvordan vi bærer ofrenes visjon videre er relevant.
Han sier: "..De vil ikke sørges til døde, men leve i mot og tro. Bare i dristige hjerter strømmer de falnes blod".

Slik vi hedrer de som omkom, ville deres ønske være å løfte oss opp, i håp om at vi kan seire. Han sier det slik: "De øket det livet de gikk fra. De spøker i nye menn. På deres grav skal skrives:
De beste blir alltid igjen".

Å la ofrenes drøm leve videre i være hjerter er beste måte å hedre dem. Vi skylder dem det!

DE BESTE
(forkortet)

roser for samhold, fred og kjærlighet

Døden kan flamme som kornmo;
klarere ser vi enn før
hvert liv i dens hvite smerte:
det er de beste som dør.

De sterke, de rene av hjertet
som ville og våget mest;
rolige tok de avskjed,
en etter en gikk de vest.

De vil ikke sørges til døde,
men leve i mot og tro.
Bare i dristige hjerter
strømmer de falnes blod.

De øket det livet de gikk fra.
De spøker i nye menn.
På deres grav skal skrives:
De beste blir alltid igjen.

Nordal Grieg

Sun Myung Moon møter Kim Il Sung

From Death Camp to Palace Embrace: A Miraculous Meeting in 1991

As reported by CNN on Dec. 28, 2011, the elaborate funeral of the late Kim Jung Il in Pyongyang was closed to foreign dignitaries and to Western media. Some have wondered why the North Korean regime invited the American-born Hyung Jin Moon, head of the Unification Church International, and several members of his party to participate in the funeral rites that day. The special relationship between Rev. Sun Myung Moon, founder of the Unification Church, and the ruling family of North Korea goes back two decades to a surprise meeting between Rev. Moon and North Korean President Kim Il Sung. Rev. Moon’s motivation for visiting his homeland in 1991 can only be understood within the terms of his enduring religious vision, as explained in the following commentary by Dr. Thomas J. Ward, Dean of the International College, University of Bridgeport.

Rev. Sun Myung Moon's teachings on restoration and reconciliation attribute special meaning to the biblical reunion of Jacob and Esau after their twenty-one-year period of separation. Jacob had fled to Haran until the opportune moment to make peace with his brother. At the end of that period, they met near the site that Jacob named Penuel (meaning "face of God"). On meeting and embracing his brother Esau, Jacob told him, "For to see your face is like seeing the face of God, now that you have received me favorably" (Gen 33:10).

In November 1991, Rev. Moon returned to North Korea after an absence of some forty years. He met Kim Il Sung in the North Korean leader's residence located near Heungnam. The fertilizer factory at Heungnam had been the location of the North Korean death camp where Rev. Moon spent two years and eight months as a prisoner of conscience from early 1948 until late 1950.

Rev. Moon's and Kim Il Sung's November 1991 encounter was videotaped. Rev. Moon embraced Kim Il Sung without any hesitation. His earnest desire was to dissolve the chasm of the past and to greet President Kim as his lost elder brother. He even addressed President Kim as "Elder Brother." Like Jacob, he made peace with his brother and chose to forget the past.

Kim Il Sung felt liberated and found in Rev. Moon a long-lost brother who reminded Kim that "blood was thicker than water." The two exchanged gifts, and there was talk of investments in North Korea. However, Rev. Moon had not come to North Korea to do business but to open the door to peace at the highest level. His sincerity touched Kim Il Sung, and it touched his son Kim Jong Il who, from that time, sent a gift to Rev. Moon every year on the occasion of Rev. Moon's birthday.

Rev. Hyung Jin Moon's visit to the North at the time of the memorial services for Kim Jong Il are consistent with Rev. Moon's ongoing effort to build trust and a sense of family with the Kim family and the Democratic Peoples’ Republic of Korea (DPRK). The visit is definitely not about economic relations. It is about a man of God visiting Pyongyang in its hour of grief and extending his hand in friendship as the DPRK's leaders ponder the future.

Vår virksomhet er avhengig av gaver og sponsormidler.
Ønsker du å støtte vårt arbeid kan du sende ditt bidrag til konto 1644 21 54 558

Ethvert beløp mottas med takk.
På forhånd mange takk for hjelpen.

Takk for hjelpen!