Sang-kwon Park, tidligere leder av Pyeonghwa Motors et firma hovedsakelig eid av Enhetskirken i Sør-Korea, besøkte nylig ledende representanter for de nordkoreanske myndigheter angående gjenoppstarten av produksjonen ved Kaesong industrikompleks samt opprettelsen av en fredspark i Den demilitariserte sone (DMZ). Park rapporterte om positive signaler fra den nordkoreanske ledelsen

Park traff også den nordkoreanske lederen Kim Jong-un 30. juli. Park rapporterte;
-Med en gang han grep fatt i hendene mine, sa Kim Jong-un til meg, ”Jeg setter pris på ditt lange forhold til oss, la oss fortsette fremover med å gjenforene landet.”

peace park north and south korea 01 peace park north and south korea 02

Park Sang-kwon og Kim Jong-un                         Park Sang-kwon ved Pyonghwa motors

Sør-Koreas president Geun-hye Park hadde foreslått å bygge en internasjonal fredspark i Den demilitariserte sonen (DMZ) i en tale til den amerikanske kongressen under hennes besøk i Washington 8. mai i år.

Kim Yang-geon, leder for det nordkoreanske United Front Department, sa ifølge avisen Hankyoreh News: «Hvis det går bra med industrikomplekset i Kaesong, kommer det også til å gå bra med DMZ-parken [som den sørkoreanske presidenten foreslo].»

Ideen om en slik fredspark ble for øvrig først foreslått av Sun Myung Moon, tidligere leder for Enhetsbevegelsen, i en tale ved FNs hovedkvarter i New York 18. august 2000. «Jeg håper at hele Den demilitariserte sone langs den 250 km lange militære demarkasjonslinjen tvers over den koreanske halvøy kan bli omgjort til en fredssone under FN-myndighet. Jeg håper FN vil lede an i et slikt initiativ og bygge utstillingshaller, museer, undervisningsfasiliteter og en fredspark i denne sonen for å lære de besøkende viktige aspekter ved fred,» sa Moon.

Etter sitt besøk i Pyongyang fra 24. juli til 4. august holdt Sang-kwon Park en pressekonferanse 9. august i Sør-Koreas gjenforenings departement, der han fortalte journalister hva Kim hadde sagt i det to og en halv times lange møtet med den nordkoreanske lederen.

Ifølge den japanske avisen Asahi Shimbun 13. august sa Park dagen før: «Nord-Korea ser ut til å være i ferd med å bygge en økonomisk infrastruktur ved å fokusere på privatmarkedet, tjenesteindustri, og lignende næringer i tillegg til å opprette en turistindustri.» Ifølge Park tar landet sikte på å opprette seks spesielle turistsoner, og i ett av dem satses det på et skianlegg. I januar skal Kim Jong-un dessuten ha bedt militæret om å ombygge tre militære flyplasser til fullt sivilt bruk til utvikling av turistsoner.

Den japanske avisen skriver at Park de to siste tiårene har besøkt Nord-Korea mer enn 200 ganger og hatt mange samtaler med ledende representanter for den nordkoreanske administrasjonen.

Familieforbundet for Verdensfred og Enhet i Sør-Korea kommer til å organisere et stort utendørsmøte i Imjingak, en park nær den nordkoreanske grensen, lørdag 24. august. Møtet blir holdt for å videreføre den ånd bevegelsens grunnlegger Sun Myung Moon alltid demonstrerte med sin faste tro på en fredelig gjenforening av de to koreanske statene. Det store møtet blir holdt som en del av ettårsmarkeringen for Moons død.

Kilder: Asahi Shimbun 13. august 2013