kenya report 002Statsminister i Kenya, Raila Odinga og hans kone Ida Odinga - sammen med en internasjonal delegasjon av forhenværende statsoverhoder, parlamentsmedlemmer, åndelige ledere og ledere fra frivillige organisasjoner - fikk en varm velkomst av en entusiastisk folkemengde på over 10.000 kenyanere ved Global Peace Festival i Nairobi, søndag 31. august. Festivalen er den tredje i rekken av arrangementer som startet i Asuncion, Paraguay og i Washington DC, USA.

Global Peace Festival i Nairobi, Kenya

-Dette er en stor dag for Kenya og for Afrika, det er en ny begynnelse i vårt lands streben etter på ny å bli kjent som et land med fred og sikkerhet, sa Odinga. Odinga ble statsminister tidligere i år etter en historisk enighet om makt-fordeling med sin politiske rival Mwai Kibaki.

-Universelt Fredsforbund og Global Peace Festival gjør store ting i Kenya, bare i går ble tusener av unge kenyanere mobilisert for å rense Nairobi-elven. Vi lengter etter dagen da vår nasjon igjen kan bli stolt av elven, som kunne skaffe vann til millioner, fortsatte Odinga.

I dag, er Nairobi-elven ubegripelig forurenset, i praksis en åpen kloakk. Stanken har gjort at de fleste innbyggerene har holdt seg for nesen og sett en annen vei. GPF organiserte en omfattende opprensingskampanje i ti ulike distrikter gjennom hele august.

Rydde-teamene rapporterte om forferdelige forhold med dumping av søppel fra ulike kilder.

-Det kreves mer enn hardt arbeid her,vi trenger en total mentalitetsendring hos våre ledere og i oss selv, sa prosjekt-koordinator Edwin Plekanow.

Lokal parlamentsmedlem Ferdinand Waititu lovte Embakassaregionen at han ville skaffe nødvendige resursser og den politiske støtten som trengtes.

- Dette er en viktig utvikling, sa David Anderson, parlamentsmedlem fra England.

Oppryddingsprosjekt i Nairobi elven Fra festivalen

International Leadership Conference -ILC
Anderson var blant gruppen på mer enn 100 deltakere på ILC (International Leadership Conference) arrangert av UPF, hovedsponsor til GPF.

-Vi presenterer en ny, verdibasert tilnærming til lederskap, sa UPF Afrika; Mwalgho Kilio, og vi ser at mange av våre delegater ser på dette som en vei ut av en hengemyr av korrupsjon, personlige interesser og ineffektivitet som har plaget vår land gjennom flere år.

Hovedfestivalen på Jomo Kenyatta internajonale konferansesenter.
Dr. Hyun Jin Moon, styreleder i UPF og initiativtaker til GPF ga hovedtalen. Han oppmuntret kenyanerene til å være stolte av sitt land og av Afrika som sivilisasjonens vugge.

-Budskapet med én familie under Gud skulle være et "kamprop" for vår tid, sa han. Kraften fra en forent menneskehet kan stoppe de store omveltningene fra konflikter i hele verden - fra midtøsten til restene av den kalde krigen i Korea og fattigdom, sykdom og borgerkriger i Afrika.

Festivalen avsluttet med konsert med noen av Kenyas beste utøvere, inkludert gospel og rap artister som Jua Cali, Bilenge Musica, Kanji og andre.

Fra Nairobi, går festivalen videre til Ulanbator i Mongolia, etterfulgt av London i november og ti andre lokaliteter med finale i Brasilia i Desember.

Flere rapporter http://upf.org/index.php?option=com_content&view=category&id=202&layout=blog&Itemid=314