LundeEn kultur med fred er ikke bare i tråd med FNs resolusjoner, men er alle menneskers drøm og har alltid vært det, til alle tider. UFs lokallag i Lunde, Telemark, arrangerte en fredsfestival i Nomehallen lørdag 18. oktober som et bidrag til dette.

Etter inspirasjon og ledelse av Ester Wezel arrangerte ildsjelene i Universelt Fredsforbunds lokallag i Lunde en fredsfestival i Nomehallen den 18. oktober.

En god blanding av underholdning og taler skapte et stimulerende 7 timers program.
Mens elever fra 10. klasse hjalp til med musikk, lyd og praktiske ting så støttet foreldre opp med mat og matservering.
En utstilling ble organisert for å presentere de ulike organisasjoner som deltok.

Kveldens første taler, Benedicte Thiis, fra Bahai-samfunnet tok opp tanker rundt globalisering og én verden.

Benedicte Thiis Barbro Hegland

Taler nummer to, Barbro Hegland, fra Taikosenteret snakket om hennes erfaringer med flykninger. I en altruistisk ånd har hun hjulpet en rekke flykninger med sine traumatiske opplevelser.

International Relief Friendship Foundation, ved Roswita Johansen, introduserte prosjektet i Estland; om hvordan norsk overskuddsmateriell kom til nytte hos trengende estere.

Regine Müller demonstrerte Falun Gong som en vei til indre fred og avspenning.

Falun Gong, Regina Müller Helga Arntzen

Helga Arntzen fortalt levende om sitt prosjekt; Aktive Fredsreiser. Siden oppstarten i 1992 har 150 000 ungdommer deltatt på guidede turer til Auschwitz, for ved egne øyne å se hva som skjedde i vår verdensdel for bare noen tiår siden. At Norge i dag er blant de land i Europa med minst nynazister kan langt på vei krediteres hennes initiativ.

Magne Mølster

Ungdomspresten fra Lunde, Magne Mølster, delte interessante tanker med forsamlingen om fred. Han spurte er det fred i Norge. Riktignok er det ikke krig, men i kjølvannet av alle samlivsbruddene finnes mange konflikter. Det gjør at det fortsatt er mye å gjøre for å bygge fredelige relasjoner. De som burde få en pris, er de foreldre som investerer i sine barn og lykkes i å gjøre dem til gode samfunnsborgere.

Innimellom alle presentasjonene var programmet krydret med med variert musikk og god mat.

Johnny be good Visesang
Kristin Omnes, seljefløyte Torhild Nigar

Rock, seljefløyte, libanesisk tromming, viser og trekkspill var noen av innslagene.

En flott seremoni; Bridge of Peace, skapte vennskap mellom flyktninger og norske deltakere.

Tre nye Fredsambassadører ble utnevnt og fikk sine diplomer: Barbro Hegland og Gerd Aas fra Taikosenteret, for deres uegennyttige innsats for flykninger. Og Helga Arntzen for sitt enestående prosjekt; Aktive Fredsreiser.

Bridge of Peace.1 Fyrverkeri

Et praktfullt fyrverkeri avsluttet kvelden som hadde skapt mange nye vennskap og gitt inspirasjon til videre arbeid for en kultur for fred.

Foto: Ole Toresen
Referat: Steinar Murud