Lederskapsseminar2Et seminar som presenterte forskningsresultater om krig og konflikter og som presenterte universelle verdier i ulike religioner, fant sted på Stortinget 17. mars 2009. Temaet var én familie under Gud - en ny visjon for fred i det 21.århundre. Felles verdier fra ulike religioner sammen med forskningsresultater kan bidra til en realistisk vei til fred.

Én ny visjon for fred i det 21. århundre -én familie under Gud

I en verden med konflikter der alle kjemper for sine egne interesser, trenger vi en felles visjon for fred for å skape en felles fremtid for oss alle.

Er en slik visjon mulig? Finnes det felles universelle verdier som vi alle kan bygge på? Kan global fred oppnås?

I en verden som blir mer og mer globalisert er det stadig viktigere å finne denne felles plattformen for oss alle.

Dette var tema som ble tatt opp på lederskapsseminaret på Stortinget.

At en sneversynt forståelse av religion kan bidra til konflikt er et historisk faktum. Likevel er det heller ingen løsning å overse Gud og religion. UF, med sine 5 prinsipper for fred, søker en balanse mellom en åndelig og materiell dimensjon basert på universelle og felles verdier som finnes i ulike religiøse tradisjoner.

Lederskapsseminaret på Stortinget samlet rundt 30 deltakere over temaet en ny visjon for fred i det 21. århundre.

Murud, Davidsen og Harpviken Kristian Berg Harpviken

Møteansvarlig Pål-Arne Davidsen, utenrikspolitisk rådgiver i Frp, åpnet med perspektiver om fred. Han nevnte at Norge ifølge FN er blant verdens fredeligse land, men parallellt med dette lever utallige mennesker i stor nød. Davidsen nevte Kenya som han besøkte nylig der over 1500 mennesker døde etter uroligheter ved valget i 2007. Han nevnte at fred er mer en fravær av krig og at selv i land med "fred" kan mennesker leve under vanskelige forhold. Dagens tema er å utforske en felles visjon for fred

Første presentasjon var fra nestleder i PRIO Kristian Berg Harpviken, han ga håp gjennom sin presentasjon om utviklingen av konflikter gjennom siste 100 år. Han påpekte at antallet kriger og antallet drepte faktisk har gått ned.

President i UPF Europa president Song uttrykte i sin tale hvordan tro kan bidra til fred. Han sa at før vi er kaller oss kristen, jøde, muslim eller buddhist. Eller før vi er sort, hvit eller gul; eller før vi er amerikaner, koreaner eller nordmann så er vi barn av Gud og medlemmer av hans evige familie. Dette konseptet er et enkelt, men sterkt konsept som vil bidra til å gjøre menneskeheten til én familie under Gud.

Norsk formann i UF, Knut Holdhus ga en presentasjon om universelle verdier sett ut fra religiøse tradisjoner og ut i fra naturen som Guds skaperverk.

En god debatt i en harmonisk atmosfære etterfulgte presentasjonene.

Sosial mingling President Songs tale

Foto: Ole Toresen