sectsDette er tittelen på en ny og veldokumentert bok om religionsforfølgelse. Et interessant hovedpunkt er at denne forfølgelsen ikke alltid begås av ateister, men av andre troende i etablerte posisjoner. 40 års arbeid med temaet gjorde forfatterens foredrag meget interessant...

Professor Bertil Persson fra Sverige fascinerte og engasjerte sine tilhørere da han talte om sin nye bok "Religion, religionsfrihet og sektjakt". I en tidlig ferietid hadde en gruppe spesielt interesserte funnet veien til Amatisenteret torsdag 2. juli ifbm professor Perssons Norgesbesøk for å promotere sin bok.

Dr. Bertil Persson har i en årrekke vært professor ved University of Peace , tilknyttet UNESCO. Han har doktorgrad i teologi, er fortrolig med arameisk og ekspert på ulike kirker i Midtøsten. Han har skrevet en rekke lærebøker i religion og er ved flere anledninger blitt brukt som konsulent av svenske myndigheter i religiøse saker. Nylig har han vært en pådriver for at alle lærebøker i religion i den svenske skolen skal godkjennes av de trossamfunn og tradisjoner som omtales.

møteleder veldokumentert foredrag

Selv om vårt samfunn er blitt stadig mer sekularisert, må vi erkjenne at religion er en meget viktig dimensjon i vår verden i dag, og at det har vært en meget viktig dimensjon i historien. Nye kulturer har vokst frem rundt nye religiøse oppfatninger/åpenbaringer. I denne prosessen kommer Perssons bok inn som et meget viktig dokument. Boken dokumenterer fenomenet der grupper som i sin startfase blir forfulgt, selv blir forfølgere når de blir store og får makt. I tillegg til å være negativt for de forfulgte, har vi sett at samfunn som begrenser religionsfriheten og ytringsfriheten i virkeligheten graver sin egen grav.

I dagens debatt om religion og ytringsfrihet gir Persson et nyttig perspektiv. Han dokumenterer hvordan mange samfunn er blitt ofre for etablerte krefter. Persson snakker om hvordan dette skjedde i middelalderen i form av inkvisisjonen i kirkens regi. Han nevner som en kuriositet boken "Malleus Maleficarum" fra 1486 som var en håndbok for forfølgelse av annerledestenkende. Han skriver om hvordan pedagoger som Pezzalozzi og Comenius og astronomer som Galilei og Copernicus ble utsatt for de inkvisitoriske myndigheter.

Persson skriver om hvor Hitler hentet sine tanker om jødeforfølgelse fra. Og han skriver om religionsforfølgelse i etterkrigstiden og frem til i dag. Han nevner navn på både personer og institusjoner som har spilt en betydelig rolle i denne tvilsomme virksomheten.

Kanskje litt provoserende nevner han at kristendommen har konsepter som av mange oppfattes som monopoliserende på Gud. Han viser til hvordan disse oppfatningene oppsto og konsekvensen av dem i forhold til andre religioner og trosretninger.

Persson nevner også FNs menneskerettighetserklæring, som omtaler menneskeheten som et brorskap, noe som burde være ganske naturlig, men som ikke alltid fungerer. Han nevner også et hebraisk ord som Jesus brukte flere ganger; Shekinah, som betyr Guds nærhet eller Gud er i oss. Det er ikke alltid oversatt slik i Bibeloversettelser, men om vi kunne praktisere det, ville verden vært et bedre sted å leve. Vi har vokst bort fra begrepet at vi lever i Gud, men om vi kunne innlede det 21. århundre med at vi lever i Gud, ville fremtiden være langt mer lovende for oss alle.

­­­­­­­­­­­­­­­­­Bertil Perssons bok Fight against sects kan kjøpes av Universelt Fredsforbund ved å sette inn kr 250 på kontonummer 1644 21 54558. Send samtidig en melding om din bestilling sammen med din postadresse til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. . Beløpet inkluderer frakt.

Referat: Steinar Murud, Foto: Ole Toresen