60 år etter Koreakrigen brøt ut bringer 32 barn takk til nasjonene som hjalp til. Verden ville vært annerledes uten denne internasjonale støtten som ga Korea fred, demokrati og fremgang. Little Angels formidlet takk fra Korea gjennom dans og musikk i mottakelser, seremonier og honnørforestilling på Oslo Konserthus.

Takk til FNs generalsekretær Trygve Lie

Norge spilte en sentral rolle for 60 år siden da FN's generalsekrær Trygve Lie tok initiativ til resolusjonen bak den internasjonale mobiliseringen til Korea. Resolusjonen og den brede internasjonale støtten trygget sikkerheten og freden, ikke bare for Republikken Korea, men for hele regionen. Norge bidro konkret med et feltsykehus som behandlet til sammen mer enn 90.000 mennesker.

Resolusjonen og den internasjonale støtten, endret den historiske utviklingen. Utviklingen vi har sett på mange områder i Asia ville knapt vært mulig uten seieren i det som har blitt omtalt som den "glemte krigen".

Men for Republikken Korea er FNs støtte ikke glemt. Dansegruppen The Little Angels Children’s Folk Ballet of Korea har formidlet sin takk til alle 22 nasjonene som bidro under parolen "You are not forgotten". Fra 25.-30. mai besøkte gruppen Norge.

Gjennom nesten 50 år og med 6000 forestillinger bak seg, er gruppen blitt er flaggskip for koreansk kultur. De åpnet OL i Seoul i 1988, de har turnért for UNICEF, opptrådt i Pyeongyang, i Moskva og det Hvite Hus. New York Times vurderte dem som "a phenomenal company".

Hvilken gruppe kan markere 60 årsjubileet og formidle sin takk bedre enn en slik gruppe med 32 små barn? Gruppen er samtidig et symbol på en kulturell og sosial utvikling som har bare har kunnet finne sted takket være seiren for 60 år siden.

kransenedleggelse på Akershus Foran FN minnesmerket
Fabian Stang president for koreaveteranene Nils Steen Egelien

Ordfører Fabian Stang ønsket velkommen og åpnet kransenedleggelsen som fant sted foran FN minnesmerket på Akershus Festning torsdag 26. mai. De tre nordmennene som døde i tjeneste under koreakrigen ble hedret på en verdig måte. Ifølge med sjef for Forsvarsstaben Jan Eirik Finseth, kommandant på Akershus John Einar Hynaas, direktør for Little Angels dr. Bo Hi Park og general Sun Min Lee, la to representanter fra Little Angels ned krans foran minnesmerket. Bekransningen ble etterfulgt av bønnsignal fra en kvartett fra Kongens Gardes Musikkorps. Little Angles avsluttet ved å fremføre både koreanske og norske sanger på en måte som rørte mange hjerter.

Samme dag var det også mottakelse hos Stortingets presidentskap. Visepresident Per Kristian Foss, sammen med flere fra administrasjonen tok imot gruppen. Foss nevnte i sin hilsen at han var stolt av Norges bidrag til Korea. Det var i denne bygningen, Stortinget, at det ble avgjort og godkjent at feltsykehuset skulle sendes.
På vegne av Stortinget mottok Foss takk og gave fra Little Angels. Og igjen skapte fremføringen av "englenes" innøvde norske folkesanger en bølge av overraskelse og begeistring hos alle fremmøtte i Lagtingssalen.
Se mer...

Mottakelse på Stortinget Per Kristian Foss
I Lagtingssalen På Rådhuset

Resten av dagen besto av sightseeing til vikingskipet, sjøfartsmuseet og til rådhuset.

Fredagens store begivenhet var mottakelsen på Slottet. Med President Lee Myung Baks ord i bakhodet, om et håp om god mottakelse i alle nasjonene som blir besøkt, var det spesielt gledelig med denne audiensen på Slottet. Kongeparet ankom den store festsalen kl 12:10. Sør-Koreas ambassadør til Norge; Lee Byong hyun med kone var også til stede. Direktør Park formidlet takk til Norge for å ha bidratt til Koreas frihet, demokrati og fremgang. Etter talen overrakte de små barna gaver til Kongeparet og sang både norske og koreanske sanger. Fremførelsen av Mellom bakkar og berg og Pål sine høner talte igjen til alles hjerter. Mens Kongeparet hilste alle farvel sa de igjen og igjen; "det var nydelig".

Mottakelse på Slottet Mottakelse hos den koreansek ambassaden

På fredag kveld var det mottakelse i ambassadørboligen til Sør-Koreas ambassadør til Norge. Et fantastisk bord var forberedt fra ambassadens stab. Innimellom sosial mingling ble det gitt hilsninger fra ambassadør Lee, direktør Park og fra president for koreaveteranene; Nils Steen Egelien. Egelien overrakte en gave fra veteranene, i form av et miniatyr vikingskip, til Little Angels. Han snakket så varmt om vikingenes pionerbragder at det ble et samtaleemne for resten av oppholdet.

Lørdag 28. mai var det kransenedleggelse ved Trygve Lies statue på Furuset. Lies rolle bak mobiliseringen til Korea var uvurderlig. Mange mener han fortjener mer oppmerksomhet. Gjennom en sterk tale fra direktør Bo Hi Park og hjertevarmende sanger fra Little Angels ble en ekstra honnør ble gitt til Trygve Lie, mannen fra Grorud som for 60 år siden endret verdenshistorien. Seremonien ble overværet av hans barnebarn; Ragnvald Bratz med sønn. Bratz takket for den ekstra oppmerksomhet og honnør som "englene" hadde gitt til hans bestefar.

Lørdag ettermiddag var det igjen tid for sightseeing. Inspirert av gårsdagens entusiastiske historie om vikingenes ferder, ville direktøren tilbake til vikingskip-muséet for å ta bilde. Etter avtale med billettluken, og uten å betale, slapp gruppen inn, mot å synge et par sanger. I en flott akustikk, sang Little Angels og ble et senter for oppmerksomhet for andre gjester. En dame kom opp til meg og sa "jeg er skolelærer fra Amerika, kan jeg ta et bilde? ", antakelig imponert over hvilken orden og disiplin barna viste.

Søndagens begivenhet samlet 1400 mennesker i Oslo Konserthus. Videoen "You are not forgotten" beskrev bakgrunnen for Little Angels verdensturné. Sør-Koreas ambassadør Lee påpekte igjen at hans land aldri vil glemme den hjelpen Norge ga for 60 år siden, Utenriksminister Jonas Gahr Støre ga en spesiell videohilsen til veteranene og dr. Park skrøt av Norge som et vakkert land og et land med mange mennesker som har betydd mye for Korea.

Oslo Konserthus Honnør til norske koreaveteraner

Little Angels fremførte sitt repertoar til et stadig mer begeistret publikum. Deres sang, dans og musikk, sjarmerte og imponerte alle. Deres skjønnhet, deres varme og deres presisjon var rørende. Little Angels fikk frem det beste i koreansk kultur. To stående applauser ble gitt.

I løpet av fem dager har gruppen formidlet sin takk og gitt honnør. Ved sin kunst har de formidlet verdier som berører alle, til tårer, latter og begeistring. De har møtt viktige ledere, og bygget broer mellom to kulturer. De har brakt Korea og Norge, Øst og Vest, nærmere sammen, på en måte som ingen andre enn Little Angels Children's Folk Ballet of Korea kan gjøre!

Takk til veteranene