Kondolanser fra Nord- og Sør-Koreanske myndigheter, Tusen lys i Nepal, Hedring (post mortem) for innsats for forening av Korea fra nordkoreanske myndigheter, er noen av reaksjonene fra verden på Sun Myung Moons bortgang

Tusen lys i Nepal

tusen lamper for sun myung moon

I dag 9. september i Katmandu, Nepal, ble tusen olje lamper tent til ære for Sun Myung Moons liv. Venrable Khenpo Sangye Kalsang, leder og direktør for Buddha Dharma Senteret i Swoyambyo, holdt en spesiell seremoni i en av de eldste og mest berømte buddhistiske templene i Nepal, Buddhas hjemland.

Sermonien med tusen lys, chanting og bønn ble utført i dyp respekt for pastor Moons interreligiøse engasjement og arbeid over hele verden.

Dr. Moon hedret med nasjonal gjenforeningspris i Pyongyang, Nord Korea.

Tekst: Dr. Mark P. Barry, Senoir Fellow for Public policy in the Summit Council for World Peace, Washington , 9.sept 2012

nasjonal gjenforeningspris

Fra overrekkelsen av Gjenofreningsprisen i Mansundae kongress hall i Pyongyang

Presidiet i den øverste folkeforsamlingen i Nord Korea gir, ifølge Nord Koreas sentrale nyhetstjenste KCNA,  den nasjonale gjenforeningspris til dr. Sun Muyng Moon, post mortem.

Hyung Jin Moon, Sun Myung Moons yngste sønn og internasjonal president i Enhetsbevegelsen, møtte høytstående nordkoreanske ledere fredag 7. september i Ehetsbevegelsens fredsambassade i Pyongyang.

Samme dag sendte Nord Koreas øverste leder, Kim Jong Un, en blomsterkrans til minneseremonien i fredsambassaden. Hyung Jin Moon ble ønsket velkommen av Kim Jong Uns onkel; Jang Song Taek.

Nord Koreas Gjenforeningspris ble overrakt i Mansudae kongresshall.

krans fra Kim Jong Un

Fra Minneseremonien i Fredsambassaden i Pyongyang

Kondolanser:

Professor Arnljot Strømme Svendsens ord på minneseremonien i Oslo

Arnljot Strømme Svendsen

Det er tristhet at jeg fikk høre om dr. Moons bortgang. Men det er med oppriktig glede vil jeg bringe dere trofaste idealister min varme hilsen.

For vel 35 år siden ble jeg involvert i bevegelsens arbeide av mine venner professor Jan Brøgger og forskningssjef Helmer Dahl. Og jeg deltok i årene som kom i en rekke internasjonale konferanser og seminarer.
 Jeg var deltaker i Seoul i Sør Korea, i Philadelfia og New York i USA , jeg deltok i Berlin og Frankfurt i Tyskland og på tallrike arrangementer i Oslo.

Som økonom så representerer jeg vitenskap . Men vitenskap og religion har samme verdigrunnlag. Nettopp dette var temaet på de 21 ICUS konferansene som Dr. Moon i sin tid tok initiativ til, der temaet alltid handlet om å søke absolutte verdier. Vitenskap uten moralsk forankring kan lede i feil retning. Vitenskap og religion har de samme moralske plikter, nemlig å leve med godhet, nestekjærlighet og visdom . Hovedformelen for dette er det ganske enkle: gjør mot andre , hva du vil at andre skal gjøre mot deg. Dersom vi alle kan praktisere denne formel så er vi på god vei til å skape det menneskeverdige samfunn, som også har vært hovedhensikten med Enhetsbevegelsen.

I tillegg til de akademiske konferansene tenker jeg med stor glede tilbake på det store arrangementet i Vest Berlin i 1988, under den kalde krigens siste dager, der jeg holdt tale for et kjempemessig publikum der enhetsbevegelsens studenter sto i spissen for en aksjon mot det kommunistiske diktatur og dens brudd på alle menneskerettigheter. Arrangementet som ble gjennomført med politibeskyttelse, mot kommunistiske motdemonstranter, hadde som parole Die Mauer Muss Weg – Muren må bort. At denne parolen ble oppfylt et år etterpå, da vi så Berlinmuren falle, gjorde at vi hadde følelsen av å ha vært med på en historisk begivenhet.

Denne aksjonen var likevel kun en del i en årelang mobilisering som bevegelsen ledet an mot kommunistisk ideologi og ekspansjon. Dr. Moons kamp mot kommunistisk diktatur fortjener stor anerkjennelse.

Hans innsats for å trygge menneskelige verdier og å motarbeide diktatur og tvang har betydd mye for utviklingen av en verden med fred og frihet.

21.oktober 2012

Professor Arnljot Strømme Svendsen

Fotballegenden Pelé sender sin kondolanse

A3 - Pele

Pele, the soccer hero of Brazil, sent the following condolence for the passing of Rev. Sun Myung Moon, attracting the attention of many:

"I am deeply sorry to hear about the passing of Rev. Moon. After meeting three former popes and former presidents of various nations including President Nelson Mandela, I had an opportunity to meet with Rev. Sun Myung Moon and the peace movement in Korea. He said to me that, since football is the largest organization in the world and a very important means of propagating the message of peace, I hold a great responsibility. I hope that, just as Rev. Moon had endeavored to bring about peace, his cooperators and his followers will continue to work for peace."