Religion er ment å være en vei til fred, men knyttes ofte sammen med politiske og nasjonale interesser og blir dermed ofte en del av konflikten.
Spørsmålet om religion kan spille en relvant rolle for fred i Midtøsten er svært aktuelt. I så fall, hvordan kan religion være en konstruktiv part i prosessen? Og hva kan religion bidra med?

Familiesaker og familiepolitikk er viktig. FNs familiedag er en fin anledning til å til å gi dette temaet ekstra oppmerksomhet. Under tittelen «Relevante perspektiver på familien i 2014» ble temaet belyst med både statistikk og erfaringer.

Den første uken i februar er World Interfaith Harmony Week. Kong Abdullah II av Jordans initiativ fra  2010 ble vedtatt i FNs generalforsamling og representerer en årlig oppfordring til verdens religioner om å samle seg om verdensfred denne uken i februar. Torsdag 6. februar deltok ledere fra 8 ulike trossamfunn i et program for fred i Syria og midtøsten.

Mange forsøk på fred i Midtøsten er blitt gjort. Men fortsatt er situasjonen like spent og frontene like steile. Mange sier at om vi ikke lykkes denne gang vil det gå lang tid før forhandlinger kan tas opp igjen. Men på MEPI-konferansen i Jerusalem var Mikael Melchior, tidligere rabbiner i Oslo,  tydelig på at vi må ha håp, uansett.

5431-jordan-conference 17Hele verden er kjent med de ubeskrivelige forholdene for folk i Syria og er samtidig ute av stand til å finne en løsning. UF samlingen i Jordan i midten av oktober samlet drøyt førti deltakere fra ulike sektorer til en konsultasjon for å diskutere krisens ulike sider. En resolusjon med adresse til både FN, politiske- og religiøse ledere, samt til ledere i frivillige organisasjoner, ble utarbeidet….

Les også om oppfølgingen i Jerusalem...

Religion er ment å vise en vei til Gud og fred, men i virkeligheten har vi sett mange konflikter mellom religioner. Dette er et paradoks om man tenker på Gud som en god Gud. Hvilken rolle spiller Gud i utviklingen av en fredelig verden? Er tro på Gud et nødvendig ”fredskonsept”? Kan vår tro på Gud gjøre drømmen om en fredelig verden til virkelighet?

Kampen menigheteshus var sted for markering av FNs fredsdag 19. september. Årets tema - utdanning for fred - var interessant fordi det handler om forebygging av konflikter. Hvordan formidle verdier som fremmer det FNs generalsekretær kaller "global citizenship"? Det er et spørsmål vi må stille om vi skal lykkes i å skape en global fredskultur

Dette var et felles svar fra deltakerne i panelet på Min tro-konferansen torsdag 29. august 2013.

Arrangementet fant sted i moskéen Central Jamaat-e Ahl-e Sunnat på Grønland i Oslo. Representanter fra den katolske kirken, sikhsamfunnet, adventistsamfunnet, familieforbundet og islam deltok i panelet.

Sang-kwon Park, tidligere leder av Pyeonghwa Motors et firma hovedsakelig eid av Enhetskirken i Sør-Korea, besøkte nylig ledende representanter for de nordkoreanske myndigheter angående gjenoppstarten av produksjonen ved Kaesong industrikompleks samt opprettelsen av en fredspark i Den demilitariserte sone (DMZ). Park rapporterte om positive signaler fra den nordkoreanske ledelsen

For fjerde gang ble FNs internasjonale familiedag markert i Oslo, med et fullt auditorium på Diakonhjemmet Høgskole. Tre panel-deltakere belyste temaet om barnas beste fra ulike perspektiv; Marete Agerbak-Jensen fra Unicef, professor Ola Didrik Saugstad fra Rikshospitalet og Øyvind Håbrekke fra Stortinget.

Den siste tiden har Pyongyang kommet med en strøm av trusler mot USA og Sør-Korea. Selv Kina har kommet med advarsler. Ulike aktører påvirker konflikten. Den tyske avisen "Die Welt" har sett på de viktigste…